PROJEK MEJA BELAJAR SIR RONNIE
PENGENALAN PROJEK
Terlebih dahulu, terima kasih buat Tuan/Puan yang sudi melapangkan masa untuk meneliti dengan lebih terperinci berkenaan dengan projek yang sedang saya jalankan buat ketika ini iaitu #ProjekMejaBelajarSirRonnie.
Tuan/Puan, sedikit pengenalan mengenai diri saya, saya Ronnie Anak Anthony merupakan seorang pelajar tahun 2 jurusan Undang-Undang di UiTM Shah Alam. Saya merupakan anak ke-4 daripada 5 orang adik beradik. Mendapat Pendidikan awal di Pra Sekolah SK Nanga Oyan dan kemudian berpindah ke SK Puchong Indah, ketika sekolah menengah saya merupakan pelajar di SMK Puchong Perdana. Manakala, bagi peringkat pengajian tertiari, saya menyambung pengajian di peringkat Diploma di UiTM Cawangan Pahang Kampus Raub dalam bidang Pentadbiran Awam.
Tahun
2020 merupakan tahun yang paling mencabar apabila seluruh dunia dilanda
pandemik COVID-19. Tidak terhenti disitu, kita sudah tidak boleh kekal dengan
norma lama, maka dengan itu kerajaan telah hadir dengan kempen “Norma Baharu”
dalam setiap aspek kehidupan seharian. Bidang Pendidikan turut terkesan dengan
impak pandemik COVID-19. Pada bulan Mei, kerajaan telah mengumumkan Perintah
Kawalan Pemulihan (PKP) bagi mengantikan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang
hampir mencecah tempoh 2 bulan. Sepanjang tempoh ini, pihak kementerian melalui
Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) turut mengambil langkah
dengan membenarkan pelajar atau mahasiswa untuk kembali ke sekolah atau kampus
dengan bersyarat. Namun, Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) telah mengeluarkan
cadangan kepada IPTA/IPTS untuk menangguhkan kemasukan pelajar baharu dan lama
ke universiti memandangkan kes sudah mula naik semula. Manakala, pada
pertengahan November 2020, kita dimaklumkan semula oleh Kementerian Pendidikan
bahawa semua sekolah di seluruh Malaysia akan ditutup dan akan dibuka semula
kepada tarikh yang akan dimaklumkan kelak. Sesungguhnya, saya rasakan perkara
ini serba sedikit memberikan tekanan kepada para pelajar yang berada di tahun
akhir pengajian atau pelajar sekolah yang bakal mengambil peperiksaan besar
seperti SPM, STPM, STAM dan sebagainya.
Saya juga percaya bahawa pandemik ini serba sedikit telah menggangu pendapatan golongan yang kurang berkemampuan. Pastinya, semua peringkat dan golongan sangat terkesan dengan pandemik ini, lebih-lebih lagi mereka yang berada di kelompok B40.
Tuan/Puan,
saya juga merupakan seorang pelajar universiti yang masih menuntut di
universiti dan saya akui bahawa pembelajaran secara atas talian agak mencabar
dari segi mental dan juga fizikal. Pembelajaran secara atas talian sememangnya
tidak boleh mengantikan metadologi pembelajaran secara bersemuka memandangkan kita
sudah terbiasa dengan kaedah yang sedia ada. Namun, disebabkan pandemik ini
begitu kuat impaknya sehingga memberikan kesan kepada bidang pendidikan, mahu
atau tidak mahu kita harus teruskan sesi akademik berkonsepkan pendidikan norma
baharu.
Turut
menyedari hakikat bahawa untuk mendapatkan mutu pembelajaran yang terbaik
adalah dengan mempunyai suasana pembelajaran yang kondusif disamping kehadiran
gadjet. Keadaan kondusif ini keadaan seperti di dalam sebuah bilik darjah,
pelajar diberikan kerusi dan meja serta sebuah bilik darjah untuk mereka
mengikuti aktiviti pengajaran dan pembelajaran (pdp).
Maka
dengan itu, saya hadir dengan niat ikhlas untuk berkongsi bersama dengan
rakan-rakan mahupun adik-adik daripada sekolah rendah/menengah yang tidak
berkemampuan untuk mempunyai “meja belajar” di rumah. Saya percaya, bahawa meja
belajar ini merupakan keperluan untuk pelajar, lebih-lebih lagi apabila
sekarang pelajar/mahasiswa berada di rumah untuk mengikuti aktiviti pengajaran
dan pembelajaran (pdp). Saya tidak menafikan ada daripada golongan pelajar ini
menggunakan meja makan, sofa, lantai bahkan sofa untuk mereka menyiapkan
tugasan mahupun untuk tujuan pembelajaran yang lain.
Saya
percaya melalui #ProjekMejaBelajarSirRonnie, para pelajar/mahasiswa boleh
menggunakan meja belajar ini untuk menyiapkan tugasan serta untuk menwujudkan
suasana yang kondusif seakan-akan berada di dalam bilik darjah.
Memandangkan
projek ini merupakan projek pertama yang akan dijalankan, maka sasaran utama
untuk projek ini adalah untuk golongan yang benar-benar tidak berkemampuan untuk
membeli kelengkapan meja belajar di rumah. Jumlah golongan sasaran yang
ditetapkan oleh saya sendiri adalah sebanyak 10 orang pelajar sahaja dengan
target kutipan dana adalah sebanyak RM200. Anggaran bagi satu harga meja yang
bakal dibekalkan adalah pada harga RM20 bagi setiap unit.
Namun
begitu, saya amat berbesar hati dan mengalu-alukan sekiranya tuan/puan
berhasrat untuk menyumbang kewangan lebih daripada jumlah sasaran saya.
Sekiranya jumlah kutipan ini melebihi angka kutipan, kebarangkalian untuk jumlah
penerima lebih daripaa10 orang boleh diusahakan, walaubagaimanapun perkara ini
akan bergantung kepada jumlah kutipan semasa.
Pemilihan
untuk bantuan ini akan dilakukan melalui platform googleform yang akan
diedarkan kelak. Beberapa kriteria yang telah saya sendiri tetapkan, antaranya
adalah pelajar/mahasiswa yang merupakan anak daripada golongan B40 ataupun anak
kepada ibu tunggal. Sekiranya ada syarat tambahan lain, saya akan muat naikkan
di dalam laman media sosial Instagram, Twitter dan Facebook.
Memandangkan keadaan sekarang menyukarkan kita untuk menyampaikan bantuan secara bersemuka, maka kaedah dan pilihan penyampaian yang akan saya gunakan adalah melalui medium Shopee yang mana segala proses pembelian akan dilakukan oleh saya sendiri manakala proses penghantaran meja ini pula akan dilakukan pihak penjual sepenuhnya.
Tuan/Puan,
Sehingga disini sahaja kata-kata yang saya boleh ungkapkan mengenai #ProjekMejaBelajarSirRonnie. Sekiranya tuan/puan berhasrat untuk mendapatkan perkembangan terkini, sila rujuk laman media sosial yang telah saya sertakan di dalam poster.
Yang benar, Ronnie.
UPDATE 29 NOVEMBER 2020 - JUMLAH KUTIPAN SEMASA
ARAHAN : SILA GUNAKAN ALAMAT EMAIL YANG AKTIF UNTUK MEMOHON, SILA PASTIKAN ALAMAT EMAIL JELAS DAN TEPAT.
SILA ISIKAN KESEMUA BAHAGIAN YANG TERDAPAT DALAM BORANG PERMOHONAN INI.
- BAHAGIAN 1 - EMAIL
- BAHAGIAN 2 - MAKLUMAT PEMOHON
- BAHAGIAN 3 - LATAR BELAKANG PEMOHONAN
- BAHAGIAN 4 - LATAR BELAKANG IBU/BAPA/PENJAGA
- BAHAGIAN 5 - RUJUKAN ( SILA ISIKAN MAKLUMAT ORANG TERDEKAT DENGAN ANDA SPT GURU/PENSYARAH)
TATACARA PENGISIAN
1. PASTIKAN SEMUA BAHAGIAN DIISIKAN DENGAN HURUF BESAR2. SILA ISIKAN MAKLUMAT DENGAN TEPAT DAN BETUL
3. SILA GUNAKAN EMAIL YANG SEDANG AKTIF UNTUK TUJUAN PEMAKLUMAN BERKENAAN DENGAN KELULUSAN PERMOHONAN.
KRITERIA PEMILIHAN
1. PELAJAR SEKOLAH/IPTA/IPTS/POLITEKNIK/MATRIKULASI/IPG/ILKA YANG MASIH AKTIF.
2. JUMLAH PENDAPATAN TERKUMPUL IBU/BAPA ADALAH DIBAWAH RM1500
3. PELAJAR IPTA/IPTS/POLITEKNIK/MATRIKULASI/IPG/ILKA HENDAKLAH BUKAN DARIPADA PENERIMA MANA-MANA TAJAAN ATAU PINJAMAN KEWANGAN (PTPTN ATAU PINJAMAN PEMBOLEH-UBAH)
4. PELAJAR YANG SUDAH TIADA BAPA DAN DISARA OLEH IBU TUNGGAL DIGALAKKAN UNTUK MEMOHON
Comments
Post a Comment